2013-07-06 - Linda av John Smed

Jag och tjejen var och fiskade den 5/7 - 7/7. Efter att ha kolla på väderprognosen som lovat sol drog vi iväg till Gråns och första tanken var att fiska samma swim som förra gången. Dock var det rejäl igenväxt och vi valde att sätta oss på den mycket eminenta flotten som herr Bergman har lagt i Grånssjön. Väl framme började vi bära alla grejerna ut på myren och efter en stund såg vi hur mörka moln hopade sig i horisonten och vi insåg att det var stor risk för regn! Jävla metrologer!!

Snabbt som attan fick vi slå upp tältet, vilket inte var det lättatste då planen jag inte hade varit att slå upp tältet på flotten från första början. Men med några kvar lämnade skruvar fick vi till sist upp tältet och kunde kasta in alla grejerna innan dom blev genomblöta.

Eftersom det blev lite ändrade planer med val av swim bestämde jag, efter en stunds eftertanke, mig för att fiska två spön år vänster om flotten och ett åt höger. Jag betatde upp längs vänster kanten med lite halva 18mm Redfish boilies som jag delat med min cutter och soakat i Red venom, halibut oil och lite Cherry amino, några dagar innan. Krokbetena blev en Discharge bloodwrom 16mm popup och en flou redfish 16mm popup. Spöt till höger agnades med en 16 mm vanlig redfish popup och lades ut 2-3 meter från kanten och jag nävade ut lite pellets och halva boilies.

Vädret klarnade upp på kvällen och vid 23-tiden kröp vi in i tältet och somnade. Runt 24 vaknade jag av att det tjöt i min reciver och jag försökte febrilt ta mig ut ur tältet, vilket gick så där eftersom jag var och letade efter öppningen på fel sida tältet men med lite guidning från min sambo kom jag äntligen ut och kunde, som en gazell, skutta/springa/vingla fram på det framlagda spångar fram till spöt, som satt på ett par banksticks ca 10meter till höger om flotten. Väl framme lyfte jag spö och kände ingenting. Bommad karp! Jaja det finns tid kvar tänkte jag och gick och la mig igen.

Natten förflöt utan fler run och dagen visade sig bli otroligt varm och plagg efter plagg åkte av tills jag fiskade endast iklädd kalsongerna! Några karpar visade sig under dagen och runt 14-tiden drog det iväg på ett av vänsterspöna. Jag var snabbt framme och lyfte spöt och kände en ilsken karp i andra änden. Karpen simmade ut mot den större delen av sjön och jag behövde därmed inte oroa mig för att den skulle stick in i vassen och gå fast. Att drilla karp från flotten i fullt dagsljus var fantastiskt då man på grund av att det är så klart i Grånssjön kan se karpen under större delen av fighten. Efter en riktigt trevlig drillning (kan ju vara högst otrevligt att drilla en arg karp om dom vill in i vassen ect) kunde sambon agera håvmästare och saken var biff =)

linda4050-130706Väl i håven säg jag att den var min första spegelkarp i Gråns och en fullyscale på det! Snabbt fram med vågnät och våg och vikten blev 4050g. Nytt sjörekord och nytt pb för Gråns.
Resten av dagen förflöt utan fler kontakter, men flera karpar syntes och på kvällningen såg jag ett flertal tecken på att karp fanns i närheten. Jag betade upp rejält på båda spotsen men pellets och redfish boilies. Höger spöt flyttades närmare kanten och jag fiskade det 1-2 meter från myrkanten och jag kunde efter en stund se flera skuggor nära mitt höger spö och en del bubblor. Efter ca 30 minuter drog det iväg på höger spöt jag jag hade kontakt med karpen men det gick tyvärr fast i något och efter en stund klev karpen troligvis av och jag kunde konstatera att jag bommat ännu en karp.

Resten av kvällen var lugn och inte heller på söndag morgon hade det hänt något och runt 12-tiden packade vi ihop tältet och bar grejerna till bilen.

Sammanfattningsvis så kan jag konstatera att tre run inte är dåligt, men att jag inte lyckades få upp mer än en karp var lite synd. Alla run kom på redfish var av två var på 16 mm fluo popup och ett på en vanlig 16mm redfish popup toppad med en plast majs. Jag testade att mäska med majs vilket resulterade i att mörten trasslade till min rigg och jag slutade att mäska med majs och efter detta hade jag inga mer problem med tilltrasslade riggar. Totalt använde jag 5 kg boilies och 5 liter pellets.