Första karpen i Gråns

2013-05-24

Första karpen landas av John Smed

Jag kom ner till sjön runt sju tiden på fredag kväll och hade tänkt att fiska ett Swim som jag var och kollade in några veckor tidigare som jag tyckte verkade bra med tillgång till stora delar av den norra ändan av sjön.

Efter att ha släpat ner (med min sambos hjälp) alla grejerna var jag rejält svettig då solen gassade och svetten pärlade i pannan. Omgiven av mygg, som för övrigt verkade onormalt stora, började jag med att slå upp mitt bivvy och ställa i ordning i alla grejer som skulle in i bivvyt. Väl i ordning var det dags att sätta upp spöna och välja hookbait. Valet föll på Nutrabaits pineapple & N-butyric popups på ett spö och ett spö med två popup plastmajs och sista spöt riggades med ett bottenbete bestående av en trigga pineapple & N-butyric med en plast majs.

Eftersom jag pratat med Micke som informerat mig om Grånssjöns botten förhållanden med brant sluttande kanter valde jag att fiska på närdistans då temperaturen torde vara som högst inne vid kanten och inte nere på djupare vatten. Vinden låg även på in mot mitt swim och jag kände att jag hade goda chanser till karp.

Jag nävade ut några boilies och lite majs och pellets på tre spottar. Jag valde även att köra pva bags då jag såg att det var en hel del näckrosor och annat som var på väg upp och eftersom jag inte riktigt kunde se mina spots där jag mäskat ville jag vara säker på att betes presentationen blev bra. Pva-bagarna laddades med pellets och lite groundbait samt lite hampa och partikelmix som jag kört i mixern. Micke hade informerat mig om att han mäskat en del med partiklar vid sina pass vilket hade resulterat i rena bubbelbaden.

Efter detta kastade jag ut och la mig i bivvyt och tittade ut över sjön och omgivningarna, som för övrigt är fantastiska.

Har nog aldrig fiskat i en så vacker karpsjö.

Vid tio tiden kände jag att jag började bli trött och valde att lägga mig för att sova. Med en sista koll på receivern somnade jag..

2013-05-25

...och vaknade runt 02.30! Jag låg kvar i sovsäcken och tittade på diset som steg från sjön.

03.40

Jag får ett run och försöker febrilt ta mig ur sovsäcken och få på mig gummistövlarna. Väl framme vid spöt lyfter jag det och känner att jag har kontakt med en fisk. Kul!

Jag drillar ganska försiktigt då jag verkligen inte vill tappa fisken och kanske gå miste om Gråns första landande karp. Efter några sekunder ser jag att det är en lite fjällkarp som fattat tycke för min gula popup och utan större krusiduller pressar jag in fisken över håven och landar därmed första karpen i Gråns. Glad och lite skakig (jag har fått betydligt större fiskar än denna men detta var ändå speciellt) krokar jag loss karpen i håven och kollar så att fenorna ligger längs med sidorna på karpen och lyfter sedan upp den och bär bort den till avkrokningsmattan.

forsta karpen

Vågen visar på 3,2 kg. Ingen jättekarp men med ett stort leende fotograferade jag karpen och bar sedan ner den till sjön och återutsatte den.

Jag bytte krokbete och nävande ut lite mer bete och gjorde i ordning en ny pva bag som jag sedan kastade ut på samma ställe. Efter en stunds funderande valde jag att byta krokbete på mitten spöt som hade plastmajs och bytte till en gul popup. Eftersom jag sovit så lite somnade jag om och vaknade runt åtta och denna gång av en tjutande receiver (bästa väckarklockan!) snabbt for jag upp och var framme vi spöt och kände att jag hade kontakt med ännu en karp. Gött!

Dock var denna karp inte speciellt samarbetsvillig och jag hann se att den var större än den tidigare karpen innan den drog i väg längs kanten och trots att jag försökte pressa ut den från kanten simmade den in lin mitt höger spö och efter en kort stund klev den av och tackade för sig. Fan! Efter att jag kommit över besvikelsen över att ha tappar en karp inser jag att även denna karp tagit en gul popup.

Jag riggar snabbt om och kastar ut och byter även tredje spöt till en gul popup.

Runt 11-tiden utforskar mina omgivningar och när jag går längs kanten på sjön inser jag att jag inte är på det swim jag jag trodde. När jag var och kollade in sjön hade inte något slagit ut och jag hade i tagit fel swim! Inte för att det gjort något men efter en stunds eftertanke valde jag att flytta de cirka 50 metrarna mot sjöns norra ände.

Sagt och gjort flyttade jag alla prylarna och riggade om. Alla spön med en gul popup och pva-bags. Betade återigen upp med lite pellets, majs och boilies. och kastade ut. Även denna gång 1-3 meter ut från kanten. Dagen blev riktigt varm och jag låg och flämtade som en hund i mitt bivvy och längtade tills solen skulle försvinna ner bakom trädtopparna. Aldrig är man nöjd med vädret =.) Kvällen förflöt utan några napp men en karp var uppe under spö topparna precis vid kanten och "kollade in mig". Hade även lite bubblor strax till höger om mitten spöt. Men inga napp. Runt tio valde jag att krypa ner i sovsäcken och trodde att jag nog skulle vakna av en skrikande reciver.

2013-05-26

Runt tre-tiden vaknar jag men mest för att det är något stort som brakar genom skogen bakom bivvyt. Kanske de rådjur som kvällen innan stått och brölat halva kvällen. Tur att man vet att det är rådjur för annars hade jag nog ring sambon och bett henne hämta mig!

Inget run än men jag är vid gott mod då jag haft två runs och sett karp vid mitt swim. Runt sex-tiden somnar jag om och vaknar av att min reciver ger ifrån sig det vackraste ljud och jag inser att jag har ett run! Med, vid det här laget väl inövad teknik slänger jag av mig sovsäcken och hoppar i mina gummistövlar, jag kommer snabbt fram till spöt. Lyfter och känner att det är fisk på. Lite nojig efter förra missen pressar jag denna karp ganska hårt och efter en kort kamp tvingar jag in den över håven.

30kg

Ännu en fjällkarp och vikten på denna är 3.0 kg. Väl på mattan ser jag att den har ett ärr ner mot stjärtfenan så denna fjällkarp kommer att gå lätt att identifiera i framtiden. Funderar på om jag ska döpa den efter min sambo men jag drar mig till minnes hennes min när jag vid något tillfälle nämnt att jag kanske skulle kunna döpa en karp efter henne och att det vore en ära (en ömhetsbetygelse om något!), och bestämmer mig snabbt för att släppa iden.

Efter detta lagar jag lite mat och känner att jag är ganska nöjd över passet och vid tolv hämtar min sambo mig. Men redan på vägen hem till Falun känner jag hur jag vill tillbaka till Gråns och se om jag kan fånga en av sjöns spegelkarpar eller kanske den fjällkarpen som kom undan.